Już po raz ósmy odbędzie się Open Source Art Festival, organizowany przez Kolonię Artystów. Motywem przewodnim wydarzenia będzie interakcja między człowiekiem, maszyną i naturą.

Open Source Art Festival to cykl koncertów zaawansowanej muzyki elektronicznej i projektów multimedialnych. Podczas trzech dni wydarzenia wystąpią artyści z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, a także przedstawiciele lokalnej sceny muzycznej. Koncerty i pokazy odbędą się w Państwowej Galerii Sztuki oraz w Klubie Sfinks 700.

Zaproszeni artyści zaprezentują koncerty, instalacje artystyczne, rzeźby interaktywne i pokazy audiowizualne. Program Open Source Art Festival 2018 powstawał w rytmie maszyny oraz bicia serca człowieka – to także motyw przewodni tegorocznej edycji Festiwalu, który będzie dedykowany technologicznemu postępowi i pogłębiającej się alienacji między ludźmi.

PROGRAM
21.09.2018 / Państwowa Galeria Sztuki
Martin Messier / Field
Iona Fortune / AV
Patten / AV

Klub Sfinx 700
Scena główna:

00.00 Dyktando
01.00 Lee Gamble / DJ set
02.00 Lautbild
03:00 Dren
Fontanna / ORAMICS:
Young Majli
Dogheadsurigeri (Oramics/Mestico)
Monster (Oramics/LOW Kollektiv)

22.09.2018 / Państwowa Galeria Sztuki:
Silvia Kastel / AV
Astrid Sonne
Croatian Amor / AV

23.09.2018 / Państwowa Galeria Sztuki:
Lisa Stenber + Lois Nygren / AV
Valerio Tricoli
Dasha Rush: Territoires Éphémères (stan 1 *)

ASTRID SONNE
Nowy album Astrid Sonne Human Lines brzmi jak kot grający z teorią strun, budując niezliczoną ilość możliwych wszechświatów. Pierwotnie zaczynając od komponowania muzyki elektronicznej, Sonne, dorzuciła do tego symulowane instrumentarium orkiestry w niektórych bardziej ambientowych pasażach. Używa powtórzeń, kontrastów, zniekształceń i pauz które są charakterystyczne w jej najnowszych pracach z kolektywem Copenhagen’s Escho (Eric Copeland i Smerz), generując zniekształcone przejścia chóralne, dalekie nuty i inne formy przy użyciu komputera.

Wynik końcowy jest pełen melancholii i spokoju. Od dynamicznych powtórzeń i nakładanie ich na siebie we wstępnym tracku „Also”, budując różnorodne przestrzenie, zmieniając chaos naszych wrażeń i strumieni informacji w coś scalonego, wspólnego, dziejącego się bardzo szybko, ale bez beat’u, który jest standardowym wabikiem. Następny utwór „In” jest zmianą tempa, ambient, z samplami – kontrast jest na tyle zaskakujący, że pogrąża słuchacza w oczekiwaniu. To samo jest z „Real”, które ma połamane, breakcorowe brzmienie, podczas gdy „Life” jest łagodniejsze i bardziej melodyjne.

CROATIAN AMOR / ISA live
Projekt Loke’a Rahbeka – Croatian Amor – realizuje wyraźną i wspaniałą intymną przestrzeń w powolnym tempie zdarzeń współczesnego świata. Pochodzący z Kopenhagi Rahbek prowadzi wytwórnię Posh Isolation, miejsce inkubacji dla wielu artystów z całej skandynawskiej muzyki eksperymentalnej, w tym wielu swoich współpracowników. W projekcie Croatian Amor zostały ujawnione najważniejsze i najpełniejsze wyobraźni relacje Rahbeka, a wszystko to jest tym cenniejsze dla wielu grup i projektów, które stały się przedmiotem jego szalonego tempa pracy. Często wykorzystując siatkę prawdziwych wydarzeń i miejsc jako platformę w dużej mierze podobną do snu, Croatian Amor miesza melancholijne motywy, które ewidentnie łączą fikcję i rzeczywistość. Komponując się z pop artefaktami zdarzeń, które przeplatają nasze życie, emocje przeplatane są strumieniem wirtualnej komunikacji i kalejdoskopowych pożądań, aby odkryć nowy romantyczny horyzont. Czasami mówiąc w samotności, choć często opowiadając o spotkaniach, Croatian Amor ożywia pragnienie nieokreślonego uczucia. Wykorzystuje mieszankę rozproszonych tradycji eksperymentalnych, fantastyczne syntetyczne światy, które są przywoływane w kinematografii, aby uczynić ten świat nieco bardziej nadającym się do zamieszkania.

DASHA RUSH /  Territoires Éphémères
Territoires Éphéres to performans interdyscyplinarny, który łączy w jedną efemeryczną interakcję różne platformy artystyczne, takie jak: sztuka audiowizualna, taniec, wizualizacje generatywne w czasie rzeczywistym, muzykę elektroniczną i poezję abstrakcyjną z elementami teatralnymi. W przeciwieństwie do innych dzieł, które przypuszczalnie można rozwijać w czasie mają zdefiniowany kontekst – takie jak malowanie, albumu muzycznego lub filmu Territoires Éphémères badaja ideę sztuki „jetable” (fr) – dzieło sztuki, które żyje „jeden dzień”.
Podczas docierania do delikatnych obszarów takich jak: niespójność pamięci, fizyczne i psychiczne tarcia i względność percepcji, idea przedstawienia odnosi się do przejściowej materii audiowizualnej, która nie może być zatrzymana ani zachowana.
Territoire Éphémères można doświadczać tylko w „teraz”.
Dash Rush – koncepcja ogólna, muzyka, reżyseria, wizualizacje kinowe, choreografia i koncepcja wizualizacji / Valentin Tszin – tancerz, choreografia / Stanislav Glazov – wizualna treść generatywna, techniczne aspekty konfiguracji wizualnej.

https://vimeo.com/264151196

DOGHEADSURIGERI
W jej miksach dodatnia nielinearność rozsadza maszyny. Słychać jęki cyklonicznych torsji. Dogheadsurigeri jest również 1/5  warszawskiego kolektywu MESTIÇO, który zajmuje się wprowadzaniem nowych brzmień i undergroundowej estetyki klubowej na polską scenę.

DREN
DREN powstał przez połączenie trzech różnych osobowości. Ich często odmienne spojrzenie na muzykę, poparte wieloletnim doświadczeniem na scenie, wspólny cel i odpowiedni czas złożyły się na powstanie nowego projektu. Szeroki zakres inspiracji sięgający od jazzu przez muzykę elektroniczną aż po black metal definiuje bezkompromisowe brzmienie DREN-u, będące efektowną hybryda różnych styli serwowanych w atmosferze mrocznego, elektronicznego obrzędu. Nie ma tu w najmniejszym fragmencie mowy o kurczowym trzymaniu się ram gatunkowych czy stylistycznych. Ich debiutancki album ukaże się na początku 2019 roku, nakładem trójmiejskiej wytwórni Zoharum Records.

https://soundcloud.com/drenpl

DYKTANDO
Projekt Wiktora Milczarka (prowadzącego wcześniej m.in. projekt Souvenir de Tanger) eksplorujący muzykę techno i new wave. Czerpiący inspiracje i sample m.in. demo nagrań polskich obskurnych zespołów post-punkowych z przełomu lat 70/80. Związany z wytwórnią i imprezą Brutaż.

https://soundcloud.com/outoforderlabel/out-of-order-w-dyktando-noods-radio-150518

IONA FORTUNE
Syntetyczne linie basu Iony Fortune są lodowcowe i arytmiczne, co grozi nie tylko zaburzeniem każdego źródła światła w promieniu kilku kilometrów, ale też wstrząśnie wewnętrznie każdą osobą znajdującą się w sali. Wprowadzi nas w potężne i dezorientujące niziny, które w połączeniu z nakładanymi na nie samplami chińskiej cytry dzwonią i mnożą się w doskonałej przejrzystości nad mięsistym basem.  Fortune zagra kompozycje z jej pierwszego albumu, Tao of I, pierwszego z serii ośmiu eksploracji „symboli I-Ching”, które oscylują wokół tematyki na skalę prac Fuck Buttons i Stars of the Lid.

https://soundcloud.com/ionafortune

LAUTBILD
Paweł Kulczyński aka Wilhelm Bras w bardziej melodyjnej odsłonie. Dużo syntezatorów, bitmaszyn i karkołomnych zwrotów akcji – gęste arpeggia, funkowe dropy i mięsne linie basowe. Bywa słodko, bywa też mrocznie, nigdy nudno. Koncerty w pełni na żywo, tak więc efekt zależny od okoliczności, publiki i kontekstu, może być tanecznie albo abstrakcyjnie, ze wszystkim, co pomiędzy. Wspólny mianownik to skrzące, wyrafinowane brzmienia, wielowarstwowe struktury rytmiczne oraz eklektyczne unisona i polifonie. Trochę sportu oraz dużo miłości do dźwięków.

LEE GAMBLE
Lee Gamble jest producentem i DJ-em muzyki elektronicznej / tanecznej i właścicielem marki UIQ. Od korzeni jako nastoletni DJ grający muzykę jungle w pirackim radiu, Lee odkrył mechaniczną i multiwymiarową muzykę komputerową, kompozycję i hałas w latach ’00 z serią abstrakcyjnych wydawnictw. Następnie podążał dalej z dekonstrukcjami ambient-techno / jungle w serii wydań dla wytwórni PAN – Diversions 1994-1996, Dutch Tvashar Plumes, Koch i Kuang, a następnie 12 „dla UIQ – Chain Kinematics. Na Mnestic Pressure, pierwszym albumie Lee z Hyperdubem, sygnały z innych źródeł, które odbijały się echem w jego poprzednich wydawnictwach – sygnały z podświadomości, sub-aqua, halucynacje, marzenia – są dekodowane w interpretację terra. Lee koncertował na czterech kontynentach, grając solo i ze współpracownikiem Dave’a Gaskartha, wykonując kartograficzne składanki A / V, a także regularnie grając jako DJ. Współpracował z Shivą Feshareki i Londyńską Orkiestrą Współczesną komponując dwa akustyczne utwory, które będą miały premierę w jednej z jaskiń Peak District we wrześniu 2017 roku wraz z pierwszym występem najnowszej kompozycji Éliane Radigue.

www.leegamble.bandcamp.com

LISA STENBERG + LOIS NYGREN
Lisa Stenberg to kompozytorka pochodząca z Luleå (północna Szwecja), mieszkająca w Sztokholmie. W swej twórczości czerpie z muzyki instrumentalnej, elektroakustycznej i elektronicznej, badając wydłużenie trwania dźwięków, przekształcenia i stany ponadczasowe.  Lista współtworzy Monument ze sztokholmską designerką ruchu i VJ Lois Nygren, która pracuje z syntezą wideo i eksperymentalną animacją. Jej praca to fascynujący ekstrakt z ostrej grafiki i zniekształconej grafiki z płynnym ruchem. Lois Nygren jest również członkinią Drömfakulteten, szwedzkiego kolektywu eksperymentatorów, działającego w szerokim spektrum muzyki, wizualizacji i kreatywnych technologii. Projekt, który zaprezentuje podczas OSA Festival – Monument to audiowizualny koncert dronowy. Skomponowany na analogowo-cyfrowym syntezatorze hybrydowym EMS SYNTHI100. Jest wynikiem intymnego procesu, w którym Lisa dostroiła do instrumentu siebie samą i piękna elektroniki wychodzącej spod jej palców.

https://lisastenberg.com

https://soundcloud.com/lisa-stenberg

MARTIN MESSIER / FIELD
FIELD zaczyna się od zasady, że dźwięki mogą być generowane z pól elektromagnetycznych wszechobecnych w środowisku. W tym wykonaniu resztkowe sygnały elektryczne, niedostrzegalne dla oczu i uszu, są odbierane przez elektromagnetyczne mikrofony przetworników i stają się materiałem pracy. Chociaż są one nienamacalne, podlegają manipulacji. Na scenie Martin Messier współdziała z dwoma aluminiowymi panelami z wieloma łączeniami, których wejścia i wyjścia są ze sobą połączone. Kompozycja dźwięku i światła wyłania się poprzez ciągły ruch wkładania i odłączania między panelami – możliwości są nieskończone. Dzięki swoim performatywnym gestom Martin improwizuje konfiguracje audiowizualne, które są podobne, ale nigdy dokładnie takie same. Różnice między przepływem elektromagnetycznym otoczenia a połączeniami wykonanymi przez artystę generują efekt fluktuacji, która stanowi stałą pracy – od jednego wykonania do drugiego.

MONSTER
Monster zaczęła didżejować ponad 10 lat temu, głównie na poznańskim skłocie Rozbrat. W 2017 roku założyła LOW Kollektiv, z którym występuje w różnych klubach w Poznaniu i innych miastach. Na początku 2018 r. organizowała konkurs dla początkujących didżejek, a sama została zwyciężczynią konkursu didżejskiego festiwalu Wooded City, gdzie wystąpiła w czerwcu br. Ma obsesję na punkcie acid i chicago house, jak również old-schoolowego techno.

PATTEN
W roku 2017, Patten zjeździło wybrane kluby i festiwale w Wielkiej Brytanii i całej Europie, pokazując swój wysoko-technologiczny, imersyjny, audiowizualny spektakl, łącznie z ich największym koncertem w Londyńskim ICA. Byli ważnym punktem na wielu festiwalach, między innymi Sonar Istanbul, Ars Electronica and Mira Festival. A Era Psi/Requiem zakończyła grudniowa trasa po Japonii.https://www.youtube.com/watch?v=uAhxfi6QD88

ROBERT SOCHACKI – Wybudzanie Systemu / System awakening (interaktywna instalacja świetlna)
Głównym założeniem projektu jest ustanowienie „przestrzeni spreparowanej” poprzez stworzenie takiej kompozycji obiektu i przestrzeni, która swoją ingerencją w określone miejsce publiczne będzie inspirował użytkowników danej przestrzeni. Interesuje mnie proces zespolenia się z dziełem sztuki; zespolenia poprzez odczuwanie i intuicję, a nie przez intelektualne rozumienie. W ten sposób widz i system na drodze interakcji (oddziaływania na siebie) stworzą za każdym razem nowe, osobiste dla każdego dzieło. Tworząc dzieło sitespecific nadaję znaczenie także miejscu, w którym umieszczona jest instalacja.

SILVIA KASTEL
Air Lows to debiutancki solowy album Silvi Kastel. Włoska artystka związała się z undergroundem już jako nastolatka, długi czas związana w z Ninni Morgia, w projekcie Control Unit (“It’s like Catherine Deneuve dumped two cases of post-Repulsion psychiatric notes over Pere Ubu’s Dub Housing, lit the fuse and, ahem, stood well back” – Julian Cope”), włączając współpracę z Smegma, Factix, Gary Smith, Aki Onda i Gate (Michael Morley, The Dead C). Jej wytwórnia, Ultramarine, wydawała wielu artystów, między innymi Raymonda Dijkstra, Blood Stereo i Bene Gesserit. Niezależnie od tego czy solo czy też we współpracy z innymi, Kastel odkrywała zewnętrzne limity i wewnętrzne funcjonowania no wave’u, industrialu, dubu, ekstremalnej elektroniki, free rock’a i improwizacji. Air Lows – wydany na kasecie Love Tape (2011), Voice Studies 20 (2015) i The Gap (2016) – jest jej najbardziej dopracowanym i równocześnie wyrafinowanym kawałem żywej, wyizolowanej elektroniki, która mocno czerpie z jej doświadczeń z przeszłości, jednocześnie przełamując granice i budując nowe podłoże i możliwości.
https://blackesteverblack.bandcamp.com/album/air-lows
https://soundcloud.com/silviakastel

VALERIO TRICOLI
Valerio Tricoli urodził się we włoskim Palermo. Używa analogowych elektronicznych urządzeń, używa instrumentów analogowychi. Pracuje jako kompozytor muzyczny, improwizator, twórca instalacji dźwiękowych. Działa również jako producent muzyczny, kurator oraz inżynier dźwięku. Jego kompozycje łączą muzykę konkretną z konceptualnymi formami dźwięku, takimi jak, radykalne zainteresowanie w rzeczywistość, wirtualność i pamięć. Valerio Tricoli jest włoskim muzykiem i rzeźbiarzem dźwiękowym, który tworzy muzykę z rozmaitych dźwięków, posiłkując się analogowymi instrumentami elektronicznymi oraz taśmami. Zestaw sprzętu podczas jego występów zależy od przestrzeni, ale efektem jest zawsze fascynująca mieszanka muzyki konkretnej i elektroakustyki, którą tak dobrze oddaje wyczerpujący i pełen napięcia album „Miseri Lares” wydany niedawno w PAN. Podczas OSA Festival 2018 zaprezentuje najnowszy materiał improwizowany złożony analogowych instrumentów elektronicznych oraz taśm audio.

YOUNG MAJILI
Young Majli, czyli Marta Malinowska, to ciągłe poszukiwanie groove’u, tańca i basu oraz miłośniczka nieoczywistych rytmów, dlatego chętnie sięga do gqomu, kuduro czy raggaetonu. Jako DJka od kilku lat popularyzuje nowe klubowe brzmienia, a większość jej artystycznych i promotorskich aktywności związana jest z wrocławskim kolektywem regime brigade. Głównym obszarem jej zawodowej działalności jest radio – aktualnie prowadzi audycję na antenie Trójki.