Muzyka nietypowa, niepopularna i niezależna. Druga w tym roku odsłona Little Festival odbędzie się od 11 do 13 grudnia.

Ideą Little Festival jest prezentacja tego, co najbardziej wartościowe w muzyce nietypowej, niepopularnej, niezależnej. To festiwal muzyki kreatywnej – czyli muzyki innej, niezwyczajnej, bardziej twórczej, pomysłowej, innowacyjnej, ambitnej, oryginalnej,  artystycznej, a przede wszystkim wyjątkowej, szczerej i emocjonalnej.

Little Festival ma się wyróżniać na tle innych festiwali nieco odmienną wizją. Ma uciekać od mainstreamu, masowego przekazu, technicznych rewelacji czy idealizowania mnogości artystów oraz scen. Dlatego to mały, przekorny i jedyny w swoim rodzaju festiwal. To intrygujące, parodniowe wydarzenie z udziałem kilku wykonawców, wzajemnie dopasowanych pod kątem swojego dorobku artystycznego oraz zharmonizowanych z pozostałymi artystami i charakterem festiwalu, jak również specyfiką unikalnych przestrzeni koncertów.

11 grudnia 2015 (piątek) – godz. 20:00 – Stary Maneż/Garnizon Kultury
Gdańsk Wrzeszcz, ul. Słowackiego 23

SAM SVEERG
FAUST

12 grudnia 2015 (sobota) – godz. 20:00 – B90
Stocznia Gdańska, ul. Doki 1

SHE SPREAD SORROW
ŚCIANKA
FAUST COLLECTIF (FAUST + GOŚCIE)

13 grudnia 2015 (niedziela) – godz. 20:00 –  Gdański Teatr Szekspirowski
Gdańsk, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1

AUTOMAT
QLUSTER + LUMA.LAUNISCH VISUALS

Wstęp: 50 PLN (na każdy dzień wydarzenia)

FAUST (NIEMCY)

Jeden z najważniejszych, najbardziej proroczych i oryginalnych niemieckich zespołów niezależnych. Niektórzy uważają, iż FAUST to najlepsza rzecz, jaka kiedykolwiek zdarzyła się w muzyce rockowej, która stała się wielce zasłużoną super legendą krautrocka (niemiecki opozycyjny nurt muzyczny wobec brytyjskiego rocka). FAUST swoją pierwszą płytę wydał w 1971 roku. Ich muzyka była inspiracją m.in. dla KRAFTWERK, EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN, SPK, THROBBING GRISTLE, NURSE WITH WOUND, CURRENT 93, a nawet RAMMSTEIN (niegdyś FAUST na koncertach używał miotaczy ognia). FAUST odkrywał bardziej brutalną, ale i intelektualną stronę muzyki. W niepowtarzalny sposób zderzał ze sobą piosenkę, improwizację, rock, awangardę, elektronikę i dźwięki otaczającego nas życia. Słuchając tych nagrań wręcz doświadczamy ich muzycznej agresji, dynamiki,  transu, brudnego brzmienia, choć także i niezwyklej subtelności. Odkrywamy w nich tajemnicze dźwięki, hałaśliwe odgłosy, przenikliwą bezpośredniość i mocną rytmikę. Oto właśnie FAUST! Ich koncerty są spektakularne, energetyczne, niezapomniane… faUSt wystąpi tutaj w potrójnej roli – warsztatów muzycznych oraz dwóch różnych koncertów – faUSt i faUSt COLLECTIF w kilku, może kilkunastoosobowym składzie…

Czujemy się zaszczyceni wizytą grupy FAUST na Little Festival i to aż w potrójnej odsłonie – warsztatów muzycznych oraz dwóch różnych koncertów – faUSt i faUSt COLLECTIF CONCERT w kilku, może nawet kilkunastoosobowym składzie.

QLUSTER  (Niemcy/Austria) 

+ LUMA.LAUNISCH VISUALS  /Austria/

Najpierw był KLUSTER (1969-1971), potem CLUSTER (od 1971), a teraz QLUSTER (od 2010), trzecia inkarnacja jednej z pierwszych i najważniejszych niemieckich grup elektronicznych. W tamtych latach był to kamień milowy w muzyce. Zespół tworzył HANS-JOACHIM ROEDELIUS i DIETER MOEBIUS, na początku także CONRAD SCHNITZLER, a współpracowali z nimi m.in. CONNY PLANK oraz BRIAN ENO. Grupa zyskała sławę na całym świecie i uważana jest za pionierów muzyki elektronicznej, wywierając ogromny wpływ na twórczość takich tuzów jak COIL, OVAL, THE ORB, MOUSE ON MARS, ROBERT RICH. Zespół zaszufladkowano też do krautrocka – eksperymentował od syntezatorowych brzmień industrialnej surowości czy ambientalnej delikatności, aż  po rock progresywny, krautrock i New Age. HANS-JOACHIM ROEDELIUS jest jednym z pionierów muzyki neoklasycznej, która zdobywa coraz większą rzeszę wielbicieli, dzięki takim artystom jak NILS FRAHM, ÓLAFUR ARNALDS, CHILLY GONZALES czy MAX RICHTER, a której prekursorem był ERIK SATIE ponad sto lat temu…

QLUSTER bardzo rzadko koncertuje, więc zapowiada się nam niemałe, wyjątkowe i zaszczytne wydarzenie!

AUTOMAT  /Niemcy/

AUTOMAT to projekt gitarzysty EINSTÜRZENDE NEUABUTEN i DIE HAUT (z którym grał i koncertował sam NICK CAVE). Myślą przewodnią tego zespołu jest przekonanie, iż matką wszystkich analogowych, minimalistycznych gatunków pop jest dub. Rytm i dźwięk są ważniejsze od melodii, zaś minimalizm i powtarzanie dźwięków objawia się w formie zmiany, choćby dlatego, że koncentruje i skłania do małych, ale ważnych szczegółów. Zgodnie z tym założeniem berlińskie trio AUTOMAT nagrywa wyjątkowe albumy. Grzmiące linie basu, delirium rytmu i hipnotyczne dźwięki sprawiają, że pojęcie kategorii oraz gatunków wydaje się zbędne. Muzyka projektu AUTOMAT przypomina tajemniczy monolit z „Odysei Kosmicznej 2001”. Nie ma tu nic, czego można się trzymać, a jednak jest tak wiele, że słuchacz jest transportowany w głąb pewnego rodzaju transu i tajemniczej przestrzeni. To istne arcydzieło z udziałem takich gości jak BLIXA BARGELD (Einstürzende Neuabuten, Nick Cave & The Bad Seeds), GENESIS P-ORRIDGE (Psychic TV, Throbbing Gristle) i LYDIA LUNCH. Z zespołem współpracuje MAX LODERBAUER (niesamowity spec od głębokich i mistycznych dźwięków elektronicznych).

ŚCIANKA  /Polska/

Nowy album legendy polskiej alternatywy to dwie 20-minutowe wycieczki w kosmos. W 2013 roku Audioteka zamówiła u ŚCIANKI muzykę do słuchowiska na podstawie powieści STANISŁAWA LEMA “Niezwyciężony”. W 2015 r. muzycy zespołu przesłuchali nagrany materiał i wybrali dwie 20-minutowe całości. Jedna to ekstatyczna podróż przez rozgwieżdżony kosmos, druga to wyprawa zwiadowcza łazikiem w głąb pustynnej planety…

Każda płyta ŚCIANKI jest inna, długo wyczekiwana i zawsze zaskakująca. Każda nagrana na analogowych taśmach. Każda otrzymała najwyższe noty w polskiej prasie muzycznej. Styl ŚCIANKI łączy surową pre-punkową energię, rockowy odjazd, free jazzowe szaleństwo, rozmarzone ballady czy mini słuchowiska. A wszystko zaczęło się od ich pierwszego albumu „Statek kosmiczny” (1998), który okazał się jednym z najlepszych debiutów polskiego rocka. Choć początki ŚCIANKI były inspirowane dokonaniami VELVET UNDERGROUND i SONIC YOUTH, obecnie zespół lubi się poruszać w rozmaitej stylistyce, choćby w muzyce ambientowej i kontemplacyjnej.

SAM- SVEERG  /Polska/

Zapowiadana emanacja SAM-SVEERG będzie wynikiem spotkania wielu niezwykłych postaci z różnych światów, m.in. STOCKHAUSENA i TYMONA TYMAŃSKIEGO, pod batutą Mieervug Sveerga. Projekt wykreowany specjalnie dla niezwyczajnego wydarzenia, jakim jest Little Festiwal. Absolutna, światowa premiera…

SAM SVEERG to dźwięki na poły zmaterializowanej pustki – ulotne. SAM SVEERG stoi obok całości, poza którą może nie być nic. SAM SVEERG to przekładnia między innymi na poziomie kodowanych wyrazów i dźwięku, występująca pod logo Mieervug Sveerga i przez niego powołana, wywodząca się z jakiejś innej, nieznanej planety, i dlatego najlepiej o niej aktywnie milczeć. Nie oczekiwać niczego. Wystarczy zamknąć oczy, by zobaczyć. To tyle… i aż tyle… Szansa ujrzenia SAM-SVEERG na żywo to nie lada okazja, gdyż występują raz na parę lat, w zależności od układu astrologicznego, lepkości dynamicznej czasu i kaprysu Mieervug Sveerga.

SHE SPREAD SORROW  /Włochy/

Rytualne, niespokojne, mroczne, industrialne, głębokie, mocne i kształtne dźwięki o niskich częstotliwościach. Zanurzone drony, bezlitosna intensywność muzyki, napięcie, feministyczne szepty Alice Kundalini… Osobista podróż artystki do krainy wiary, pragnienia, winy, kary, cierpienia, dyscypliny… LOW INDUSTRIAL POWER ELECTRONICS z Włoch…

BLAJWINY  /Polska/

Na festiwalu pojawią się również blajwiny. Blajwiny to niezwykłe rzeźby, wykonane z najróżniejszych cząstek materii uratowanych od anihilacji – przede wszystkim ze stali i części znalezionych na złomie (choć warto podkreślić, że autorzy słowa „złom” unikają jak ognia).

Blajwiny przypominają fantazyjne, baśniowe postaci, wytwory dziecięcej wyobraźni lub też bohaterów powieści fantastycznych –  jakby postindustrialne roboty/nie-roboty z innych światów. Autorami i pomysłodawcami blajwinów są uznany gdański malarz Krzysztof Iwin oraz „fizuk ahator” Mieervug Sveerg. Obaj podkreślają, że blajwin wymyka się wszystkim schematom i definicjom; z przedmiotów teoretycznie niepotrzebnych, martwych, przeznaczonych do utylizacji, tworzą postacie, które w jakiś sposób chcą ożywić, choćby w wyobraźni lub niezniszczalnej idei. Próbują też powrócić do prostoty, harmonii, dziecięcej wrażliwości oraz zdrowego poczucia humoru. W procesie tworzenia blajwina zdecydowanie najważniejsza jest wyobraźnia. Jest ona ważniejsza nawet od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona, a wyobraźnia nie zna granic.

Wystawa będzie wyeksponowana we wszystkich miejscach koncertowych festiwalu. Blajwiny znakomicie wkomponują się w przestrzenie koncertów, muzykę, muzyków i widzów. Będą nam towarzyszyć niczym dobre, magiczne duszki, zamknięte w twardej, cielesnej posturze „robotów”, stworzonych  z elementów, które człowiek niegdyś zbudował, a potem wyrzucił.    

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska i Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Partnerzy: Europejskie Centrum Solidarności, Gdański Archipelag Kultury i Klub Winda. Nowe idzie od morza jest patronem medialnym wydarzenia.