Kompilacja trójmiejskiej muzyki

Kompilacja „Nowe idzie od morza” to zbiór utworów najciekawszych trójmiejskich artystów, wybranych przez serwis Noweidzieodmorza.com. Od ciężkich brzmień przez free-jazzowe odloty, po elektroniczne brzmienia i eksperymentalne kompozycje. Kompilacji można bezpłatnie odsłuchać oraz ją ściągnąć – znajduje się na niej 18 utworów, z czego 10 jest wcześniej niepublikowanych.

Click this link for English version

Kompilacja w wersji na płycie CD powstała dzięki finansowemu wsparciu Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku.

1. Langfurtka
„Sekretuli”
Utwór wcześniej niepublikowany

Langfurtka to nieregularna formacja około muzyczna tworzona przez Mikołaja Trzaskę i Adama Witkowskiego. Utwór „Sekretuli” to fragment muzyki do filmu Let’s Dance Ani Witkowskiej i Adama Witkowskiego.
Mikołaj Trzaska jest saksofonistą, klarnecistą basowym i kompozytorem, który wyrósł na gruncie yassu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Trzaska był współzałożycielem legendarnej Miłości. Współpracuje z Kenem Vandermarkiem, Peterem Brotzmanem, Joe McPhee czy Olie Brice; jest twórcą zespołów Ircha Quartet i Shofar. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu.
Adam Witkowski zajmuję się sztuką wizualną (malarstwo, grafika, instalacja, wideo) oraz dźwiękiem i muzyką (projekty radiowe, muzyka teatralna, muzyka filmowa, nagrania terenowe). Od 2007 wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Grafiki w pracowni Grafiki Multimedialnej oraz na Kierunku Intermedia w pracowni Podstaw Audio. Nagrywa solowo pod szyldem 0404, ze swoją córką stworzył zespół Samorządowcy, ponadto jest producentem oraz tworzy zespół Gówno.

Więcej:
trzaska.art.pl
adamwitkowski.com

2. Tundra
„Z daleka widok jest piękny”
Utwór wcześniej niepublikowany

Tundra to elektroakustyczny projekt Krzysztofa Joczyna i Dawida Adrjanczyka. Muzycy w swoich działaniach wykorzystują elektronikę, loopy, sample, taśmy, organy, a także instrumenty akustyczne: flety, harmonijkę ustną, dzwonki. Analogową, ciepło brzmiącą elektronikę, łączą z chłodem arktycznej tundry, tworząc rozwlekłe dźwiękowe krajobrazy. W 2012 roku zespół wydał płytę zatytułowaną „Anekumena”, a w 2013 roku album „Reindeer Luck” nagrany wspólnie z Karpatami Magicznymi. Dawid Arjanczyk prowadzi także działalność solową jako trupwzsypie.

Więcej:
tundra0.bandcamp.com
facebook.com/tundra0
trupwzsypie.bandcamp.com

3. Rawel
„Visions”
Z Visions (Beats & Cookies)

Pod pseudonimem Rawel ukrywa się Sławomir Hryniewicki, który z sampli tworzy krótkie formy muzyczne, balansujące na styku hip hopu, jazzu i elektroniki. Blisko mu do metodologii kompozycyjnej Flying Lotus – łączy w płynne i treściwe kompozycje proste bity z biblioteką nagrań zbieranych na płytach winylowych. Hryniewicki prowadzi swoje wydawnictwo Beats & Cookies, w którym w 2012 roku wydał album „Visions”, a w 2013 krótką płytę „Changes”. Artysta jest także grafikiem, a w tym roku planuje wydać wspólny album z Atwellem Bakerem.

Więcej:
rawel.bandcamp.com
facebook.com/RAWELALBUMS
beatsandcookies.blogspot.com

4. Etamski + Małgorzata Penkalla
„The Slip”
Utwór wcześniej niepublikowany

Etamski jest muzykiem i producentem muzycznym. Konsekwentnie buduje swój charakterystyczny styl, łącząc surowe brzmienie i prostotę hiphopu, elektroniczne improwizacje oraz głębokie inspiracje jazzem spod znaku Sun Ra, Alberta Aylera czy Don’a Cherry’ego. W 2012 roku ukazał się jego ostatni solowy album „Lovely Interstellar Trip”, ale często współpracuje z innymi muzykami m.in. Kristen, Robertem Piernikowski, Pawłem Szpurą czy Konradem Smoleńskim.
Małgorzata Penkalla to wokalistka i instrumentalistka, razem z Magdaleną Gajdzicą i Patrykiem Zielniewiczem tworzy zespół Enchanted Hunters. W ich twórczości można dosłuchać się elementów dream-popu, dream-folku, americany, a charakterystyczne elementy to dziewczęce głosy, delikatne tony fletu i cymbałków, rozmarzone jazzujące akordy. Nostalgiczną atmosferę utworów przełamują akcenty psychodeliczne, czy nawiązania do amerykańskiego indie rocka z lat ’90. Debiutancka płyta zespołu, „Peoria” ukazała się w 2012 roku.

Więcej:
etamski.com
etamski.bandcamp.com
facebook.com/etamskimusic
enchantedhunters.bandcamp.com
facebook.com/pages/Enchanted-Hunters/126935614007367

5. Bubble Chamber
„Supersaturated Vacuum” (Exclusive rehearsal session)
Utwór wcześniej niepublikowany

Bubble Chamber porusza się w obszarze muzyki elektronicznej, garściami czerpiąc z estetyki dubstepu i drum’n’bass, utwory rozpisując na żywe instrumenty. Miejscami transowi, by zaraz zawrócić w stronę dubu i breakbeatów, nie pozwalają słuchaczom na nudę. Bańki lawirują między gatunkami, robiąc ogromne wrażenie przede wszystkim podczas koncertów – ich jedyne do tej pory wydawnictwo „Live ad Sfinks700” jest tego najlepszym przykładem. W skład zespołu wchodzi Michał Górecki, Jacek Prościński i Arkadiusz Krupiński.

Więcej:
bubblechamber.pl
bubblechamber.bandcamp.com
facebook.com/bubblechamber

6. Gówno
„Spowiedź Umarłego”
Z El Kał (Gówno Rec.)

Zespół Gówno w większości tworzą absolwenci gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, warto więc ich twórczość rozpatrywać nie tylko w kategoriach dźwiękowych. Kwintet przypisuje sobie stworzenie gatunku rodeo-punk, który penetrują na swojej ostatniej płycie „Czarne Rodeo” (tam utwór „Spowiedź umarłego” znalazł się w zupełnie innej wersji), łącząc go z takimi stylistykami jak country, punk, black metal i noise. Gówno tworzą muzycy, udzielający się w wielu innych składach: Adam Witkowski (Samorządowcy, 0404), Maciek Salamon (Pustostany), Tomek Pawluczuk (Trupa Trupa), Piotr Kaliński (Hatti Vatti) oraz Marcin Bober.

Więcej:
gownoband.pl
facebook.com/pages/Zespół-Gówno/314703726119

7. Wilk
„Trup”
Utwór wcześniej niepublikowany

Wilk to elektroniczny projekt Wojtka Wilka, obficie czerpiący z przestrzennie brzmiących ambientowych pejzaży, połączonych z dubstepową, połamaną rytmiką. Muzyk nie ogranicza się do jednego gatunku, ale cały czas szuka swojej ścieżki – miesza eksperymentalne brzmienia, szmery, zniekształcone dźwięki z warstwami klawiszy, rozpędzonymi i hipnotyzującymi melodiami, kreując niezwykłą atmosferę. W ubiegłym roku ukazał się jego pierwszy album „Block E” ale już teraz – słuchając regularnie wrzucanych utworów do sieci – muzyk rozbudowuje swój styl.

Więcej:
wilk.bandcamp.com
soundcloud.com/wilkw
www.facebook.com/wilkw

8. J=J
„Beep”
Z 2013ep (Wydawnictwo Własne)

J=J to osobliwy projekt trójmiejskiej pianistki Joanny Dudy i Jana Emila Młynarskiego, syna poety, reżysera i artysty kabaretowego, Wojciecha Młynarskiego. Duet opiera swoją muzykę na brzmieniu syntezatorów i perkusji, tworząc niecodzienną fuzję wpływów muzyki improwizowanej, jazzowej, klasycznej, hip hopu i elektroniki. W 2013 roku ukazała się ich pierwsza płyta, którą w ramach akcji społecznościowej sfinansowali internauci. Ponadto Joanna Duda prowadzi działalność solową, której efektem jest tegoroczna płyta „The Best Of”.

Więcej:
joannaduda.blogspot.com
jjalbums.bandcamp.com
facebook.com/2013ep

9. Olbrzym i Kurdupel
„Zielono Mi”
Utwór wcześniej niepublikowany

Olbrzym i Kurdupel to zespół grający muzykę swobodnie improwizowaną. Dla Tomasza Gadeckiego na saksofonie tenorowym i Marcina Brożka na gitarze basowej, komponowanie jest tożsame z pierwszym i jedynym wykonaniem utworu; jest niepowtarzalne. Priorytetem duetu jest koncertowanie, a działalność wydawnicza jest dokumentacją etapów pracy twórczej. W 2012 roku zespół wydał album Six Philosophical Games, a nagranie „Zielono Mi” zostało zarejestrowane w krakowskim klubie Alchemia.

Więcej:
olbrzymikurdupel.pl
facebook.com/OlbrzymIKurdupel

10. Stendek
„Clap Clap”
Utwór wcześniej niepublikowany

Stendek to projekt Macieja Wojcieszkiewicza, absolwenta Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W jego muzyce słychać inspiracje ambientem, glitch-hopem oraz IDM. Charakteryzuje go nieoczywista rytmika, bogate warstwy syntezatorów i niecodzienna przebojowość, często ocierająca się o awangardowe brzmienia. Stendek regularnie wykorzystuje wokalizy, które moduluje przez co ciężko rozpoznać ich pierwowzór. W tym roku ukazał się jego drugi pełnowymiarowy album „Touch”.

Więcej:
stendek.bandcamp.com
facebook.com/stendekmusic

11. Emiter
„Luftkurort II”
Z Air/Field/Feedback

Emiter to projekt Marcina Dymitera, niegdyś muzyka zespołu Ewa Braun i Mordy, obecnie twórcy poruszającego się w obszarze elektroniki i muzyki improwizowanej. Eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem dźwięków towarzyszących naszemu życiu, tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, prowadzi warsztaty, jest zafascynowany field recordingiem. „Air/Field/Feedback” to próba wykorzystania powietrza jako kanału emisji, jego wzajemnej korelacji z instrumentami akustycznymi i przestrzeniami, w których wybrzmiewa.

Więcej:
emiter.org

12. Asia i Koty
Freeze
Z Miserable Miaow (Nasiono)

Asia i Koty to solowy projekt Joanny Kuźmy, która udziela się także w indie-rockowym zespole Folder. Jako singer/songwriter akompaniuje sobie na gitarze lub na pianinie, śpiewając melodyjne i bardzo smutne piosenki. Jej przejmujący głos i pełne emocji interpretacje nasuwają skojarzenia z takimi artystkami jak PJ Harvey, Tori Amos czy Cat Power. Utwory Asi często opierają się na kilku prostych akordach. Wystarczy jednak, by Asia zaczęła śpiewać, a akompaniament (a w zasadzie całe otoczenie) przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie.

Więcej:
nasiono.net/asiaikoty
asiaikoty.bandcamp.com
facebook.com/asiaikoty
folder.bandcamp.com/

13. Calm the Fire
„We’ll be Fine”
Z Full Of Hell/Calm the Fire Split

Calm the Fire to zespół bardzo dobrze znany na polskiej scenie hardcore. Ich muzyka to ciężki i mroczny hardcore punk, z silnymi wpływami szwedzkiego death metalu. Na swoim koncie mają wiele koncertów w całej Polsce oraz kilka europejskich tras, stając się polską wizytówką muzyki pełnej agresji, zmian tempa i krzykliwych tekstów. Zespół tworzą Krzysztof Paciorek, Radek Śmigielski, Wojtek Brozis i Michał Kozłowski.

Więcej:
calmthefire.bandcamp.com
facebook.com/calmthefire

14. Jacaszek
„White Wind Dance”
Utwór wcześniej niepublikowany, znajduje się także na kompilacji „In Progress II”

Michał Jacaszek jest autorem i producentem muzyki, który w swojej twórczości łączy brzmienia elektroniczne, nagrania terenowe i akustyczne instrumenty. Komponuje muzykę do teatru i filmów, nagrał album „Treny” na którym połączył muzykę elektroniczną z brzmieniami instrumentów smyczkowych. W ubiegłym roku wydał swój najnowszy album „Glimmer”, na którym elektronika splata się z brzmieniami klawesynu, metalofonu i klarnetu, przez co blisko mu barokowej kameralistyki. Utwór „White Wind Dance” pochodzi z sesji nagraniowej tej płyty.

Więcej:
jacaszek.com
facebook.com/Jacaszekmusic

15. Izes
„No Future”
Z Emotional Risk (Sopocka Odessa)

Izes to projekt Izabeli Sawickiej, która eksperymentuje z różnymi odłamami sztuki. Razem z nią zespół tworzy Ewa Kaszuba, Marek Rogulski, Tomasz Szwelnik i Michał Gos, którzy wspólnie grają muzykę na pograniczu elektroniki, eksperymentu, free i jazzu. Bardzo mroczne kompozycje wzbogaca charakterystyczny, często piskliwy głos Izy, obrazujący skrajne stany emocjonalne – od delikatnych i cichych brzmień, bo głośne, kwaśne melodie. Zespół wydał w ubiegłym roku płytę „Emotional Risk”, a obecnie przygotowuje się do nagrania drugiego krążka.

Więcej:
izesmusic.com
facebook.com/IZESmusic

16. Trupa Trupa
„DEI”
Z ++ (Wydawnictwo własne)

Trupa Trupa pomysłowo łączy fascynacje muzyką rockową spod znaku Velvet Underground i The Beatles oraz delikatniejsze melodie w stylu Fleet Foxes i Vincenta Gallo. Druga płyta „++” podkreśla ich charakterystyczne, gęste brzmienie, a także kompozycyjny minimalizm utrzymany w cyrkowo-funeralnym nastroju. Materiał zarejestrowano w Nowej Synagodze w Gdańsku, zespół tworzą Grzegorz Kwiatkowski, Tomek Pawluczuk, Wojtek Juchniewicz i Rafał Wojczal.

Więcej:
trupatrupa.com
trupatrupa.bandcamp.com
facebook.com/trupatrupa

17. Stefan Wesołowski
Utwór wcześniej niepublikowany

Stefan Wesołowski to kompozytor, skrzypek, krytyk muzyczny. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku i Académie Musicale de Villecroze we Francji. Jest zwycięzcą wielu konkursów muzycznych, a w swojej twórczości łączy brzmienia instrumentów klasycznych ze zmodyfikowaną elektroniką, generując przejmujące i bogato zaaranżowane kompozycje, pełne detali. W tym roku nakładem Important Records ukaże się jego drugi album „Liebestood”, który jest owocem jego kilkuletniej pracy.

Więcej:
facebook.com/stefanwesolowski

18. Ampacity
„Ultima Hombre”
Z Encounter One (Nasiono)

Ampacity porusza się po obszarach rocka psychodelicznego i progresywnego, nawiązując w swojej twórczości do dokonań The Mars Volta, Causa Sui czy Pink Floyd. Projekt powstał z myślą jednorazowego występu, ale dość szybko przekształcił się w regularny zespół. Materiał na ich debiutancką płytę „Encounter One” został zarejestrowany w całości na „setkę”. Ampacity nawiązują do najlepszych wykonawców stoner i postrocka – proponują świeże spojrzenie na gatunek, a w swoich monumentalnych i bogato zaaranżowanych suitach  świeżość nie epatują patosem. Zespół tworzą Jan Galbas, Marek Kostecki, Wojciech Lacki, Piotr Paciorkowski i Sebastian Sawicz.

Więcej:
facebook.com/ampacityband
ampacityband.com
ampacity.bandcamp.com

Koncepcja i produkcja kompilacji: Jakub Knera
Okładka: Agata Królak
Tłumaczenia: Aleksandra Szkudłapska

Dziękuję wszystkim artystom za udział w tym projekcie.


English version

The compilation „Nowe idzie od morza” (or „Change comes from the sea”) is a collection of 18 songs by the most interesting artists in Tri-City – Gdańsk, Sopot and Gdynia – selected by the website Noweidzieodmorza.com. From heavy noise to free-jazz grooves, electronic sounds and experimental compositions. The compilation is free to listen and download – there are 18 tracks, 10 of which are previously unreleased, a total of almost 80 minutes of music.

The CD version of compilation was created with the financial support of the City Culture Institute in Gdańsk.

1. Langfurtka
„Sekretuli”
Previously unreleased

Langfurtka is an irregular quasi-musical duo formed by Mikolaj Trzaska and Adam Witkowski. „Sekretuli” is a fragment of the film score for Let’s Dance directed by Ania Witkowska and Adam Witkowski.
Mikolaj Trzaska is a saxophonist, bass clarinettist and composer who made his name in the yass movement, which at the turn of the 1980s and 1990s rebelled against the ossified national jazz environment. Trzaska was a co-founder of the legendary band Miłość. He has worked with Ken Vandermark, Peter Brotzman, Joe McPhee and Ollie Brice, among others. He is the founder of Ircha Clarinet Quartet and Shofar. However, he is first and foremost a radical free jazz musician.
Adam Witkowski deals with visual arts (painting, graphic design, installation, video) as well as sound and music (radio projects, music, theatre, film scores, field recordings). Since 2007, he has taught at the Gdańsk Academy of Fine Arts: at the Multimedia Graphics Studio at the Faculty of Graphic Design and the Audio Basics Studio at the Faculty of Mixed Media. He records solo as 0404 and formed the band Samorządowcy together with his daughter. He is also a producer and member of Gówno.

More:
trzaska.art.pl
adamwitkowski.com

2. Tundra
„Z daleka widok jest piękny”
Previously unreleased

Tundra is an electroacoustic project formed by Krzysztof Joczyn and Dawid Adrjanczyk. The two musicians use electronica, loops, samples, tapes, organs as well as acoustic instruments, such as flutes, harmonica and bells. They combine warm and analogue electronic sounds with the cold Arctic tundra, creating diffuse soundscapes. In 2012, the band released an album entitled Anekumena, followed by Reindeer Luck recorded with Karpaty Magiczne in 2013. David Arjanczyk also records solo under the name trupwzsypie.

More:
tundra0.bandcamp.com
facebook.com/tundra0

3. Rawel
„Visions”
From Visions (Beats & Cookies)

Rawel is the pseudonym of Sławomir Hryniewicki, who uses samples to create short musical forms, oscillating between hip hop, jazz and electronica. His compositional methodology resembles Flying Lotus: simple beats combined with his library of vinyl records into smooth, full-bodied tracks. Hryniewicki runs his own label Beats & Cookies, which released his album Visions in 2012 and a short album Changes in 2013. He is also a graphic designer and plans to release a split album with Atwell Baker this year.

More:
rawel.bandcamp.com
facebook.com/RAWELALBUMS
beatsandcookies.blogspot.com

4. Etamski + Małgorzata Penkalla
„The Slip”
Previously unreleased

Etamski is a musician and music producer. He is consistently elaborating his distinctive style, combining the raw sound and simplicity of hip hop, electronic improvisation and deep-reaching jazz influences along the lines of Sun Ra, Albert Ayler or Don Cherry. In 2012, he released his latest solo album Lovely Interstellar Trip, but he often collaborates with other musicians, such as Kristen, Robert Piernikowski, Paweł Szpura and Konrad Smoleński.

Małgorzata Penkalla is a singer and instrumentalist, one third of the band Enchanted Hunters (where she plays with Magdalena Gajdzica and Patryk Zielniewicz). Their music brings to mind dream-pop, dream-folk and Americana, while the characteristic elements include female voices, delicate tones of the flute and glockenspiel and dreamy, jazzy chords. The nostalgic atmosphere of the tracks is interrupted by psychedelic accents and references to 1990s American indie rock. The band’s debut album Peoria was released in 2012.

More:
etamski.com
etamski.bandcamp.com
facebook.com/etamskimusic
enchantedhunters.bandcamp.com
facebook.com/pages/Enchanted-Hunters/126935614007367

5. Bubble Chamber
„Supersaturated Vacuum” (Exclusive rehearsal session)
Previously unreleased

Bubble Chamber explore the sphere of electronic music, heavily drawing on the aesthetics of dubstep and drum’n’bass and composing their tracks for live instruments. Their music occasionally ventures into trance in order to immediately return to dub and breakbeat, leaving the audience anything but bored. “Bubbles” dodge between musical genres, which is especially impressive live (and best exemplified by their only release so far: Live @ Sfinks700). The band members are Michał Górecki, Jacek Prościnski and Arkadiusz Krupiński.

More:
bubblechamber.pl
bubblechamber.bandcamp.com
facebook.com/bubblechamber

6. Gówno
„Spowiedź Umarłego”
From El Kał (Gówno Rec.)

Almost all members of Gówno are graduates of the Gdańsk Academy of Fine Arts, so it is worth to analyse them not only in terms of sound. The quintet claims to have created the “rodeo-punk” genre, which they penetrate on their latest album, Czarne Rodeo (which includes a different version of the song „Spowiedź umarłego”), and combine with the stylistics of country, punk, black metal and noise. Gówno is made up of musicians that perform in many different configurations: Adam Witkowski (Samorządowcy, 0404), Maciej Salamon (Pustostany), Tomek Pawluczuk (Trupa Trupa), Piotr Kalinski (Hatti Vatti) and Marcin Bober.

More:
gownoband.pl
facebook.com/pages/Zespół-Gówno/314703726119

7. Wilk
„Trup”
Previously unreleased

Wilk is an electronic project of Wojtek Wilk, extensively drawing on spacious ambient soundscapes, combined with dubstep and broken rhythms. The musician is not limited to a single genre, but he is still looking for his path: mixing experimental sounds, noises and distortions with layers of keyboards and hypnotising melodies to create a truly unique atmosphere. Last year he released his first album, Block E, but judging by the songs regularly uploaded on the Internet, the musician has already developed his style.

More:
wilk.bandcamp.com
soundcloud.com/wilkw
www.facebook.com/wilkw

8. J=J
„Beep”
From 2013ep (Self published)

J=J is a peculiar project composed of pianist Joanna Duda and drummer Jan Emil Młynarski, son of the poet, director and cabaret artist, Wojciech Młynarski. The duo’s sound, based on synthesizers and drums, is a peculiar fusion of influences ranging from improvisation, jazz and classical music to hip hop and electronica. In 2013, they released their first album, which was financed through crowdfunding. Joanna Duda is also a solo artist, whose album The Best Of was released this year.

More:
joannaduda.blogspot.com
jjalbums.bandcamp.com
facebook.com/2013ep

9. Olbrzym i Kurdupel
„Zielono Mi”
Previously unreleased

Olbrzym i Kurdupel play freely improvised music. For Tomek Gadecki on tenor saxophone and Marcin Brożek on bass guitar composition equals the first and only performance of a track; it is unique. The duo focus on touring; records are meant to document the stages of their creative work. In 2012, the band released the album Six Philosophical Games; „Zielono mi” was recorded at the Alchemia club in Kraków.

More:
olbrzymikurdupel.pl
facebook.com/OlbrzymIKurdupel

10. Stendek
„Clap Clap”
Previously unreleased

Stendek is a project of Maciej Wojcieszkiewicz, a graduate of the Gdańsk Academy of Fine Arts. His music combines elements of ambient, glitch-hop and IDM. Its trademark features are original rhythm, rich texture of synthesizers and an unusual catchiness, often bordering on avant-garde. Stendek regularly uses vocals, which he modulates, rendering it hard to recognise their original. This year he released his second full-length album Touch.

More:
stendek.bandcamp.com
facebook.com/stendekmusic

11. Emiter
„Luftkurort II”
From Air/Field/Feedback

Emiter is a project of Martin Dymiter, once active in the legendary Ewa Braun and Mordy, who now explores the field of electronic and improvised music. He experiments with sound and processes noises that accompany our lives; he creates sound installations, radio plays, conducts workshops and is fascinated with field recordings. Air/Field/Feedback is an attempt to use air as an emission channel, its cross-correlation with acoustic instruments and spaces in which it resounds.

More:
emiter.org

12. Asia i Koty
Freeze
From Miserable Miaow (Nasiono)

Asia i Koty is the solo project of Joanna Kużma who is also the voice behind the indie-rock band Folder. As a singer/songwriter she accompanies herself on the guitar or the piano, singing tuneful, very sad songs. Her poignant voice and emotional interpretations are evocative of artists such as PJ Harvey, Tori Amos or Cat Power. Joanna’s songs are often based on a few simple chords. Still, as soon as she begins singing, the accompaniment (and in fact the whole surroundings) ceases to have any meaning.

More:
nasiono.net/asiaikoty
asiaikoty.bandcamp.com
facebook.com/asiaikoty
folder.bandcamp.com/

13. Calm the Fire
„We’ll be Fine”
From Full Of Hell/Calm the Fire Split

Calm the Fire is a very well-known band on the Polish hardcore scene. They play heavy and dark hardcore punk, very much influenced by Swedish death metal. The band has played numerous concerts in Poland and several European tours, becoming the Polish representative of music that is full of aggression, changes of pace and shouted lyrics. The band consists of Krzysztof Paciorek, Radek Śmigielski, Wojtek Brozis and Michał Kozłowski.

More:
calmthefire.bandcamp.com
facebook.com/calmthefire

14. Jacaszek
„White Wind Dance”
Previously unreleased, included also on the „In Progress II” compilation

Michał Jacaszek writes and produces music which combines electronic sounds, field recordings and acoustic instruments. He also composes music for theatre and films. His album Treny is a mix of electronic music and string instruments. Last year he released the album Glimmer, where electronic music is accompanied by harpsichord, metallophone and clarinet, which bring to mind baroque chamber music. The song is taken from the album recording sessions.

More:
jacaszek.com
facebook.com/Jacaszekmusic

15. Izes
„No Future”
From Emotional Risk (Sopocka Odessa)

Izes was founded by Izabela Sawicka, who experiments with various forms of art. With the help of Ewa Kaszuba, Marek Rogulski, Tomasz Szwelnik and Michał Gos, she creates music that combines electronica, experimental, free and jazz. The dark compositions are enriched by Iza’s characteristic, often high-pitched voice, which reflects extreme emotional states – from delicate and quiet sounds to loud, acidic melodies. Last year the band released their debut Emotional Risk and they are currently preparing to record its follow-up.

More:
izesmusic.com
facebook.com/IZESmusic

16. Trupa Trupa
„DEI”
From ++ (Wydawnictwo własne)

Trupa Trupa cleverly combine their fascination with rock music influenced by The Velvet Underground and The Beatles with delicate melodies reminiscent of Fleet Foxes or Vincent Gallo. Their second album, + +, emphasises their distinctive, thick sound and compositional minimalism. The songs, which generally evoke a circus-funeral mood, gain additional depth thanks to the vocal layer. The album was recorded in the New Synagogue in Gdańsk and the band is made up of Grzegorz Kwiatkowski, Tom Pawluczuk, Wojtek Juchniewicz and Rafał Wojczal.

More:
trupatrupa.com
trupatrupa.bandcamp.com
facebook.com/trupatrupa

17. Stefan Wesołowski
„Frame”
Previously unreleased

Stefan Wesołowski is a composer, violinist and music critic, winner of many music competitions. He is a graduate of the Music Academy in Gdańsk and the Académie Musicale de Villecroze in France. In his work he combines classical instruments with modified electronics, generating poignant, detailed and richly orchestrated compositions. This year Important Records are going to release his second album Liebestod, which is the fruit of several years’ work.

More:
facebook.com/stefanwesolowski

18. Ampacity
„Ultima Hombre”
From Encounter One (Nasiono)

Ampacity explore the field of psychedelic and progressive rock, evoking such names as The Mars Volta, Causa Sui or Pink Floyd. Although devised as a one-off project, it quickly turned into a regular band. Their debut album Encounter One is a 100% live recording. Ampacity refer to the best performers of stoner and post-rock, offering a fresh sound, devoid of any pathos despite the monumental and richly arranged suites. The band members are Jan Galbas, Marek Kostecki, Wojciech Lacki, Piotr Paciorkowski and Sebastian Sawicz.

More:
facebook.com/ampacityband
ampacityband.com
ampacity.bandcamp.com

Concept and production of compilation: Jakub Knera
Cover: Agata Królak
Translation: Aleksandra Szkudłapska

I would like to thank all the artists for their participation in this project.