Druga odsłona wydarzenia to prezentacja magazynów artystycznych powstałych po 1989 roku, które publikowane były przez instytucje kultury, bądź zostały wydane przy finansowym wsparciu publicznym.

„Nakład własny #2” to druga edycja wydarzenia zorganizowanego przez Fundację Kultury Wizualnej Chmura, którego celem jest popularyzacja niezależnego, artystycznego rynku wydawniczego oraz metod jego archiwizowania i bezpłatnego upowszechniania.

Podobnie jak w pierwszej odsłonie, poza wystawą zaplanowane zostały liczne działania, skierowane zarówno do badaczy, artystów, jak i do odbiorców sztuki.

Przez dwa październikowe weekendy odbędą się debaty w gronie badaczy, krytyków i artystów na temat m.in. kondycji wydawnictw o sztuce w Polsce, tworzyć własne unikalne egzemplarze zinów w trakcie warsztatów twórczych, a na zakończenie przygotujemy art zine swap.

Na wystawie w stoczniowej Luks Sferze zaprezentowany zostanie wybór czasopism o sztuce, które powstały po 1989 roku w Polsce. W Galerii UL odbędą się warsztaty z tworzenia zinów, które poprowadzi trójmiejska artystka Ania Witkowska.

PROGRAM WYDARZEŃ

4 października 2019 | piątek | godz. 18.00 | WERNISAŻ | Nakład własny #2
„Arteon”, „Art Newsletter Sopot”, „Aspiracje”, „Exit”, „Format”, „Magazyn Sztuki”, „Mare Articum”, „Notes na 6 Tygodni”, „Obieg”, „Orońsko”, „Panoptikum”, „Pokaz”, „Projekt”, „Raster” i inne

Kuratorki: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka

5 października 2019 | sobota | godz. 16.00–18.00 | DEBATA | Archiwum a kierunek performatywny

Debata poświęcona zagadnieniom dokumentacji, re-prezentacji i redystrybucji sztuki performance. Na temat form i formatów „życia po życiu” performansu debatować będą:

  • Jacek Niegoda: artysta wizualny tworzący w obszarach nowych mediów, wideo i performansu; w latach 90. współtwórca głośnego projektu C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej).
  • Waldemar Tatarczuk: artysta sztuki performance, założyciel Ośrodka Sztuki Performance przy lubelskim Centrum Kultury. Obecnie dyrektor Galerii Labirynt w Lublinie.
  • Barbara Świąder-Puchowska: teatrolożka i publicystka; wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w historii najnowszej trójmiejskiej sceny teatralnej.
  • Joanna Zielińska: kuratorka i badaczka współczesnego performansu. Od 2015 roku jest szefową Działu Sztuk Performatywnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Moderacja: Dorota Walentynowicz: artystka wizualna i kuratorka; obszar jej artystycznych i teoretycznych zainteresowań dotyczy styku fotografii, nowych mediów i sztuk performatywnych oraz relacji przedmiotu i podmiotu fotograficznej reprezentacji.

5–6 października 2019 | sobota – niedziela | 11.00–15.00 | WARSZTATY | Galeria UL | Nienasycenie. Kilka kolaży o pielęgnacji ego

Tytułowe nienasycenie jest powszechnie znanym zjawiskiem społecznym i ekonomicznym. Dotyczy sprawowania władzy czy to nad drugim człowiekiem, czy nad naturą. Charakteryzuje homo sapiens, który postanowił za wszelką cenę czynić świat sobie poddanym. I doprowadził do katastrofy… Płonące lasy Amazonii, Syberii, Wysp Kanaryjskich, niespotykane ulewy i powodzie w Indiach, Pakistanie czy Nepalu, kolejne huraganowe Harvey’e, Irmy czy zaskakujące europejskie upały to tylko czubek góry lodowej, którego zaraz i tak nie będzie, bo zostanie roztopiony i zalany morzem plastiku, w efekcie czego w niedalekiej przyszłości zalany zostanie także Gdańsk. To bolesna prawda o naszej bezmyślności i nieprzemyślanych wyborach. Tworzymy hierarchiczną strukturę społeczną, zawierzając często swój los nieodpowiedzialnym politykom czy biznesmenom, którzy kochają manipulować, by realizować swoje doraźne interesy i dopisywać zera na kontach bankowych. Wcale nie chcą sprzątać naszych podwórek. Zabierzmy się więc za nie sami.

W ramach dwudniowych warsztatów zapraszam wszystkich do wyrażenia niezgody na przedstawiony powyżej stan rzeczy. Spróbujmy skomentować marną kondycję świata za pomocą wizualnego kolażu. Niech powstaną wściekłe tyrady słowne, plakaty polityczne i komiksy, które umieścimy wspólnie w jednej publikacji – zinie.

Spotkanie ma nawiązywać do Kolażu oburzenia, powstałego w 1967 roku na Uniwersytecie Nowojorskim w ramach Angry Arts Week, kiedy to ponad 500 artystów i artystek zamanifestowało swoje antywojenne zapatrywania. Dajmy upust własnym poglądom!

Prowadzenie: Ania Witkowska: artystka wizualna, graficzka, okazjonalnie kuratorka, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie (Pracownia Opakowań), wcześniej współprowadziła Pracownię Książki Artystycznej oraz Publikacji Multimedialnych. Od 2019 roku pracuje również na studiach niestacjonarnych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Pracownia Projektowania Otwartego i dla Kultury). W 2018 uzyskała tytuł doktora na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku.

Program warsztatów i art zin włączają się w obchody Roku Antyfaszystowskiego, który jest ogólnopolską inicjatywą koalicji instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, ruchów społecznych, kolektywów oraz artystów, artystek, aktywistów i aktywistek.

6 października 2019 | niedziela | 16.00 | kuratorskie oprowadzanie po wystawie

11 października 2019 | piątek | 18.30–20.00 | WYKŁAD | POKAZ WIDEO | Trójmiejski performance lat 90. XX wobec transformacji ustrojowej

W trakcie wystąpienia przyjrzymy się wątkom transformacji ustrojowej – ekonomicznej, politycznej oraz kulturowej – w wybranych realizacjach trójmiejskiej sceny sztuki performance lat 90. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób artyści podejmowali aktualne wówczas wątki społeczno-polityczne, i jak ustosunkowywali się do kwestii budowania nowej narodowej narracji oraz konstruowania nowego rodzaju pamięci zbiorowej. Spojrzymy również na trójmiejski performans okresu transformacji ustrojowej w kontekście kierunków rozwoju oraz specyfiki sztuki performance w krajach postsocjalistycznych.

Wstęp: Monika Popow: doktor nauk społecznych, filolożka, animatorka kultury. Zajmuje się krytycznymi teoriami w kulturze i sztuce, w tym teorią postkolonialną, animacją społeczną oraz procesami kształtowania tożsamości. Autorka książek Idealna. Od poradnika do dialogu (wspólnie z Iwoną Zając, Gdańska Galeria Miejska, 2012), Kategoria narodu w dyskursie edukacyjnym. Analiza procesów konstruowania tożsamości w podręcznikach szkolnych (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015)

Dokumenty wideo:

  • Jacek Niegoda, Kontestator, 1995–2005, 5’18”
  • Piotr Wyrzykowski, NATO Now! Safe Poland or Poland at All, 1994, 23’44”
  • Piotr Wyrzykowski, Przysięga prezydenta, 1995, 19’00”
  • C.U.K.T., Technokracja, 1995, 7’31”
  • C.U.K.T., Wiktoria Cukt, 2001, 27’54”

12 października 2019 | sobota

14.00–16.00 | SPOTKANIE | Wydawanie pierwszych czasopism o sztuce po 1989 roku w Polsce

  • Grzegorz Borkowski: kurator i krytyk sztuki, redaktor naczelny pisma „Obieg” w latach 1993–2015; kurator wystaw w CSW Zamek Ujazdowski i innych ośrodkach sztuki.
  • Łukasz Gorczyca: historyk sztuki, współtwórca (wraz z Michałem Kaczyńskim) magazynu artystycznego „Raster” (1995–2003), a następnie galerii o tej samej nazwie (od 2001). Aktywny również jako krytyk sztuki, wykładowca i kurator.
  • Bogna Świątkowska: pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, a także konkursów adresowanych do architektów i projektantów młodego pokolenia. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma „Notes na 6 Tygodni”.

Moderacja: Agnieszka Kozłowska: producentka i koordynatorka wydarzeń związanych z czasopismami kulturalnymi i animacją artystyczną. W latach 2005–2018 redaktorka serwisu witryna.czasopism.pl i wchodzącego w jego obręb Katalogu Czasopism, wydawanego przez Fundacją Otwarty Kod Kultury, którą współzarządzała. W latach 2012–2014 ekspertka w konkursach dotacyjnych dla czasopism kulturalnych MKiDN, a w okresie 2014–2106 członkini Koalicji na Rzecz Czasopism Literacko-Artystycznych, powołanej w związku z nieustającymi kontrowersjami grantodawczymi.

16.00–17.00 | POCZĘSTUNEK | Kolektyw Samo Dobro

Kolektyw Samo Dobro powstał w 2013 roku w Gdańsku. Judyta Hall wraz z Maciejką Pobidyńską stworzyły „Spóźnione śniadanie” – inicjatywę promującą pyszne i zdrowe wegetariańskie jedzenie. Pomysł powstał z zamiłowania do gotowania i z rozczarowania niewielką liczbą punktów zajmujących się serwowaniem jedzenia wolnego od okrucieństwa. Pasją Judyty od zawsze były podróże i dobre jedzenie, postanowiła je połączyć i przekazywać dalej wiedzę o gotowaniu.

17.00–19.00 | SPOTKANIE | Krytyka artystyczna na łamach pism artystycznych

  • Aneta Szyłak: kuratorka, teoretyczka sztuki i autorka licznych publikacji, a obecnie pełnomocniczka i autorka koncepcji NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku.
  • Dorota Monkiewicz: historyczka sztuki, krytyczka i kuratorka. Autorka wielu publikacji o polskiej i międzynarodowej sztuce współczesnej. W latach 2011–2016 była dyrektorką Muzeum Współczesnego we Wrocławiu. Jako kuratorka zajmowała się sztuką konceptualną, feministyczną i krytyczną. Od 2017 roku jest związana z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy w 2017 roku.
  • Magdalena Ujma: krytyczka sztuki, kuratorka wystaw i projektów z zakresu sztuki współczesnej. Prowadziła Galerię NN w Lublinie, pracowała w redakcji Kwartalnika Literackiego „Kresy”, a następnie w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie. Obecnie kieruje Muzeum Tadeusza Kantora w Cricotece. W obrębie jej zainteresowań leży polska kultura wizualna drugiej połowy XX i XXI wieku, a także język komentowania sztuki i kwestie dotyczące styczności tego, co wizualne z tym, co tekstowe.

Moderacja: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka

20.00 | FILM | Jaskinia zapomnianych snów, reż. Werner Herzog

Wstęp: Karolina Staszkiewicz: wieloletnia animatorka kultury trójmiejskiej, koordynatorka festiwali muzycznych i filmowych. Niezależne animowanie kultury porzuciła na rzecz „badań socjologicznych w strukturach korporacyjnych” i do dziś jako partner biznesowy współpracuje z sektorem samorządowym i NGO. Od 2011 roku związana z CSR-em, ekonomią społeczną oraz marketingiem i reklamą w spółce skarbu państwa.

13 października 2019 | niedziela

12.00–16.00 | ART ZINE SWAP | wymianka zinowa
Budujesz kolekcję zinów? Szukasz ciekawych wydawnictw? Masz dodatkowe egzemplarze, które chcesz wymienić na inne, liczysz na twórczą wymianę myśli, inspiracji i artefaktów – przyjdź na nieformalne spotkanie twórców i kolekcjonerów druków artystycznych i art zinów! Wymianka ma charakter otwarty.

16.00–17.00 | SPOTKANIE Z AUTORAMI ART ZINA „Nienasycenie. Kilka kolaży o pielęgnacji ego”, powstałego w trakcie warsztatów

17.00–19.00 | SPOTKANIE | Projektowanie i wydawanie magazynów i książek artystycznych dzisiaj

  • Jan Rosiek: grafik projektant, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się grafiką edytorską i komunikacją wizualną. Stale współpracuje z gdańskimi ośrodkami kultury (m.in. CSW Łaźnia i Muzeum Gdańska). Jego projekt książki Body Art Olgi Kubińskiej otrzymał wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie na najpiękniejszą książkę roku. W wolnych chwilach zajmuje się ilustracją w autorskim cyklu zatytułowanym „Bezmiar”.
  • Mimi Wasilewska: projektantka książek. Zajmuje się tworzeniem okładek, layoutów oraz składem publikacji. Obecnie współpracuje z wydawnictwami Afera, Książkowe Klimaty oraz Państwowym Instytutem Wydawniczym.
  • Katarzyna Michałkiewicz-Hansen (Pani Hansen): ilustratorka, graficzka, projektantka okładek książkowych. Na stałe związana z wrocławskim Wydawnictwem Afera. Współpracuje i działa artystycznie w stowarzyszeniu Halo Kultura promującym szeroko pojętą kulturę w jej rodzinnej Gdyni. Realizuje projekty malarskie, fotograficzne i wideo, prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Razem z Mimi Wasilewską (Kitsune Mimi Wasilewska) tworzą team graficzno-typograficzny „Mimi + Pani Hansen”, który swoją energię skupia na projektowaniu książek.
  • Ania Witkowska: artystka sztuk wizualnych, graficzka i projektantka, absolwentka wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest autorką projektów książek i katalogów artystycznych wydawanych m.in. przez Gdańską Galerię Miejską, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Państwową Galerię Sztuki w Sopocie, Biuro Wystaw Artystycznych we Wrocławiu. Zaprojektowała okładki do płyt MAPY, Arszyna, Emitera, Mikołaja Trzaski, Adama Witkowskiego, Trupy Trupa, Rimbaud, Voice Electronic Duo, Radia Symulator. W 2017 opracowała identyfikację nowo powołanego NOMUS – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie współprowadzi Pracownię Opakowań.

Moderacja: Artur Rogoś: Od niemal dwudziestu lat zawodowo związany z branżą wydawniczą. Współwłaściciel wydawnictwa Części Proste. Koordynator projektów wydawniczych w Europejskim Centrum Solidarności. Współpracownik wydawnictwa Adamada. Wcześniej związany z oficynami słowo/obraz terytoria, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Tower Press, krótko z „Gazetą Wyborczą”. Na Uniwersytecie Gdańskim prowadził zajęcia z edytorstwa multimedialnego w Instytucie Filologii Polskiej i warsztaty dla tłumaczy na Studium Translatorycznym.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Organizacja: Fundacja Kultury Wizualnej CHMURA

Fundacja Kultury Wizualnej Chmura to pozarządowa inicjatywa, która prowadzi działania na polu digitalizacji, inicjując badania i katalogując archiwalne materiały, które dokumentują życie artystyczne w Trójmieście.

Zespół kuratorski: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka

Nowe idzie od morza jest patronem medialnym wydarzenia.