Search and Hit Enter

Open Source Art – przestrzeń i materia

Podczas trzech dni OSA wystąpią artyści z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, a także przedstawiciele lokalnej sceny muzycznej. Koncerty i pokazy odbędą się w Państwowej Galerii Sztuki, instalacje i pokazy filmowe w Sopot Centrum. Motywem przewodnim dziewiątej edycji jest „Przestrzeń i materia”.

Zaproszeni zostali kompozytorzy i artyści, którzy w swoich pracach posługują się dźwiękiem i czynią to w twórczy oraz innowacyjny sposób. Technologicznej zręczności towarzyszy świadomość estetycznego i krytycznego potencjału nowych mediów, które pozwalają nie tylko przekroczyć granice gatunkowe i stylistyczne, ale także zmaterializować sztukę i muzykę w nowych wymiarach i przestrzeniach.

PROGRAM
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / Plac Zdrojowy 1

20.09.2019
21:00 – Julien Desprez present Acapulco Redux
22:00 – Robert Curgenven & Kat McDowall present AGENESIS
23:00 – xin

21.09.2019
21:00 – Mike Majkowski
22:00 – Goncalo Penas
23:00 – Jung an Tagen + Rainer Kohlberger

22.09.2019
20:00 – Rites of Fall
21:00 – Thomas Ankersmit
22:00 – Kali Malone + Rainer Kohlberger

Wydarzenia towarzyszące

Sopot Centrum, ul. Dworcowa 7, Sopot / 20-22.09, godzina 18:00
Norman Leto – pokaz filmu pt. Photon

DERUBA – instalacja w przestrzeni / 20-22.09, godzina 18:00-22:00

Bilety / Karnety:
50 pln – jednodniowy bilety na koncerty w Państwowej Galerii Sztuki (limitowana ilość biletów dostępna na wejściu),
120 pln – karnet na 3 dni: – w sprzedaży online od 12.08.2019 do 20.09.2019

Projekt który Julien Desprez zaprezentuje podczas 9 edcji OSA Festival to Acapulco. Rodzi się z koncepcji: odkrywanie formy muzycznej sposobnej do przyjmowania i ożywiania wszystkich dźwięków, z dowolnej dziedziny lub estetyki muzycznej. Ten pomysł dał początek powstania solo na gitarze elektrycznej, które powoduje zderzenie różnych elementów dźwiękowych. Niekonwencjonalne podejście do gitary zostało stworzone poprzez połączenie gry manualnej na instrumencie w połączeniu z pracą nóg na pedałach. Ciało, materia i przestrzeń stały się w ten sposób centralnym punktem artystycznych poszukiwań Acapulco. Aby rozszerzyć estetykę Acapulco, zdecydowaliśmy się na radykalne oświetlenie: trzy bardzo mocne i reaktywne białe LEDy  wspierają muzyczny show. Julien obsługuje te trzy lampy za  kontrolerów   bezpośrednio ze sceny. Wszystkie kontrolery- muzyczne i świetlne – są rozrzucone na scenie, aby stworzyć różne przestrzenie, głębokości i perspektywy, a także zmusić artystę do poruszania się. Muzyka bez uwzględnienia miejsca w przestrzeni staje się nie do pomyślenia. Wszystko jest połączone. W tej nowej fazie projektu Julien gra na urządzeniu, które stawia dźwięk, przestrzeń i światło na równi. Granice show są nieco przesunięte, a perspektywy są zwielokrotnione. Napięcia, zerwania, wstrząsy – bez względu na to, z czego się składają – tworzą osobliwą czasoprzestrzeń.

Robert Curgenven jest australijskim kompozytorem  tworzącym muzykę ambientową. Mieszka w Kornwalii. Jego praca obejmuje pracę nad zjawiskiem rezonansów wytwarzanych poprzez gramofony i harmonicznych instrumentalnych brzmieniach gitary. W swoich projektach muzycznych wykorzystuje fizyczne właściwości dźwięku i to nie tylko fizyczne oddziaływanie na ciało, ale sposób, w jaki dźwięki mogą kształtować nasze postrzeganie przestrzeni i upływu czasu. Podczas OSA Festival 2019 wystąpi razem z Kat McDowall, prezentując najnowszy projekt pt.  AGENESIS

xin to berliński artysta, pisarz i muzyk. Wniósł wkład w kompilacje na temat Genome 6.66mbp, Intruder Alert i AN BA, a ich pierwsze solowe wydawnictwo, Shock the Sky and Shake the Earth, pojawiło się dzięki Subtext Recordings zeszłej wiosny. EP jest dostępny za pośrednictwem Bandcamp, Resonate i innych niezależnych platform.

Mike Majkowski to asista, producent muzyki solowej, znany z m.in. zespołu Lotto. Jego albumy, opisane jako „nieco nikczemne, jeśli nie wręcz zdradzieckie” (Tiny Mix Tapes), „piękne rozmycie” (ATTN:Magazine) i „całkowicie wciągające ” (Boomkat). Ostatnio skupia się na wykorzystaniu instrumentów elektronicznych i tak też będzie występował na koncercie podczas OSA Festival 2019. Warstwy rezonansu. Puls. Nieruchomy. Nowa plyta solowa Majkowsieko „Between Seasons” wydana przez Endless Happiness.

Goncalo Penas  debiutancki album „Ego De Espinhos” wydał w berlińskiej wytwórni Subtext, która jest znana już odbiorcą OSA Festival eksploracją elektroniki za pomocą niszczycielskich dźwięków. Płyta jest katartycznym rezultatem wysoce introspektywnego procesu. Kształtowany przez przeciwstawne siły i instynkty, LP porusza tematy intymne, ale jednocześnie wszechobecne. Splendor staje w obliczu zniszczenia; id konfrontuje się z super-ego. Ego De Espinhos, stworzony wyłącznie z instrumentów cyfrowych zaprojektowanych i zbudowanych przez artystę, jest wynikiem improwizacji Penasa. Utwory takie jak „Introdução, Umbigo” i „Tecto Falso” zostały nagrane w jednym ujęciu i świadczą o surowej, dramatycznej palecie emocji.

Muzyka Jung An Tagena ma w sobie coś ekstremalnego. Jego poprzednia płyta „Agent Im Objekt” to coś pomiędzy minimalistyczną kompozycją a rytualistycznym techno. Podczas OSA  Festival 2019 Jung An Tagen zaprezentuje najnowszy materiał “Proxy States” w formie audiowizualnego widowiska. To jego najbardziej sformułowana próba połączenia nowoczesnych technik kompozytorskich z rytualistyczną estetyką techno. Tutaj pojawia się jego obsesja na punkcie budowania narracji, tworzy nowe ścieżki i tekstury wokół swoich „zakaźnych” bitów. Dzięki tej strukturze Jung An Tagen rozwija emocjonalny związek między powtarzaniem a dysonansem.

Rainer Kohlberger to pochodzący z Austrii artysta wizualny i reżyser, który na co dzień mieszka w Berlinie. Jego praca opiera się głównie na kompozycjach algorytmicznych o redukcjonistycznej estetyce inspirowanej interferencjami oraz powierzchnią obrazu. Równie istotna pozostaje warstwa dźwięku, która fascynuje go jako poczucie nieskończoności – jako ostateczna abstrakcja i rozmyte pojęcie. W swoich filmach, instalacjach i performance’ach intensyfikuje doświadczenie do możliwego maksimum percepcyjnego. Otrzymał kilkadziesiąt nagród na festiwalach filmowych i przeglądach sztuki na całym świecie.

Rites of Fall to projekt Bartka Kuszewskiego, 23 sierpnia wydał debiutancki album “Towards the Blackest Skies” nakładem nowego labelu Leidforschung. Muzyka Rites of Fall nie jest jednak muzyką tła – jest opowieścią, która wymaga od słuchacza skupienia, wejścia w narrację i dostrzeżenia wszystkich warstw i szczegółów. Wśród gości na płycie pojawili się m.in. Rafał Wawszkiewicz (Merkabah) a za mastering materiału odpowiedzialny był Rafael Anton Irisarri.

Thomas Ankersmit to muzyk i artysta dźwiękowy mieszkający w Berlinie. Gra na syntezatorze Serge Modulara, współpracuje z artystami takimi jak Phill Niblock i Valerio Tricoli. Podczas OSA Festival 2019 zaprezentuje materiał pt. „Perceptual Geography” stworzony na syntezatorze modularnym Serge’a, oparty na pionierskich badaniach legendarnej amerykańskiej artyski dźwiękowej Maryanne Amacher (1938-2009). Premiera projektu odbyła się na CTM w Berlinie oraz podczas nocy GRM w Sonic Acts w Amsterdamie, którą The Wire nazwał jedną z głównych atrakcji festiwalu: “Tribute to Maryanne Amacher w wykonaniu Thomas Ankersmit przepływa przez ciebie. Gęste zarośla syren i przenikliwe fale basu aktywują ciało słuchacza, tworząc fantomowe dźwięki jakby prosto z  głowy, sprawiając uczucie, że się ma głośnik w klatce piersiowej.”

Solowa praca Kali Malone implementuje unikalne systemy strojenia w minimalistycznej formie do syntezy analogowej i cyfrowej, często połączone z instrumentami akustycznymi – takimi jak organy piszczałkowe, chór, smyczki i instrumenty dęte. Jej muzyka uzewnętrznia rzadką formę emocjonalnej topografii, odsłaniając transcendencję poprzez kanony izorytmiczne, pokonując wzory interferencyjne i bogate tekstury harmoniczne. Występuje na żywo z artystą wizualnym Rainerem Kohlbergerem, którego radykalne podejście do technologii cyfrowej projekcji wywołuje niespójności wizualne. Poprzez impulsy i fale czystego światła celowe przeciążenie ludzkiego aparatu percepcyjnego prowadzi do wrażeń wizualnych, które pojawiają się wyłącznie w dosłownym „oku patrzącego”. Prace Kali Malone były prezentowane podczas Berlińskiego Festiwalu Atonal, Moogfest, Cafe Oto i Szwedzkim radiu. Od dawna współpracuje z włoską kompozytorką Cateriną Barbieri pod pseudonimem Upper Glossa oraz ze szwedzką kompozytorką i organistką Ellen Arkbro, a także w projekcie dźwiękowym Sorrowing Christ.

Norman Leto to artysta wizualny, filmowiec i pisarz. Działa na pograniczu sztuk wizualnych, kina, filozofii nauki i fabularnej fikcji. W jego praktyce artystycznej mieści się zarówno malarstwo, tworzenie obiektów, instalacji i galeryjnych projekcji wideo, jak i duże formy narracyjne jak film czy powieść.

Deruba to vj, performer wizualny, autor teledysków ,wizualizacji generatywnych, wykonawca instalacji przestrzennych. Swoje prace prezentował na licznych koncertach i wystawach indywidualnych na całym świecie, m.in. w Centro Nacional de las Artes w Meksyku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Parlamencie Europejskim, TVP KULTURA, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Brancaleone w Rzymie, Audioriver Festival, Tauron Nowa Muzyka Festival, Intro Festival, Interference Festival, Pałacu Królewskim w Warszawie, Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu i Festiwalu Circle of Light w Moskwie.

Nowe idzie od morza jest patronem medialnym wydarzenia.