Nie tylko Trójmiasto

Od 2019 roku na Nowe idzie od morza przeczytacie nie tylko o muzyce z Trójmiasta, ale też z Polski i ze świata.

Nowe idzie od morza ulega zmianie. Od tej pory co tydzień, w każdy poniedziałek planuję publikować recenzję wybranej płyty – z Polski albo ze świata. Dodatkowo w co drugą środę będę zamieszczać recenzje albumów z Trójmiasta, żeby podkreślić, że muzyka, która była impulsem do powstania tej strony, wciąż jest dla mnie ważna. W każdą pierwszą sobotę miesiąca zapraszam do lektury mojego wywiadu z najciekawszymi twórcami z całego świata. Dodatkowo będę zapowiadał koncerty, z pewnością część także relacjonował, a i to pewnie nie koniec pomysłów na te treści na stronie.

Skąd taka zmiana kierunku?

Kiedy w sierpniu 2012 roku zakładałem tę stronę, chciałem napisać o płytach, których recenzje były już w połowie gotowe. Tak narodził się pomysł, żeby pisać jedynie o muzyce z Trójmiasta – płyt ukazuje się tu tak dużo, że warto o nich pisać, a często wiele z nich bywa niedostrzeżonych. Udało się trafić zarówno do mieszkańców Pomorza, zespołów i artystów, ale też czytelników spoza Trójmiasta. W 2016 roku okazało się, że równie dużym zainteresowaniem cieszyły się moje dłuższe wywiady z najciekawszymi osobami związanymi z Trójmiastem m.in. projektantką falowców Danutą Olędzką, twórcem wideoklipów Yachem Paszkiewiczem, twórcą neonów Maciejem Mokrosem, czy organizatorem festiwalu Open’er, Mikołajem Ziółkowskim. Łącznie takich rozmów przeprowadziłem 40.

W międzyczasie zorganizowałem też dyskusje gromadzące osoby ze sceny alternatywnej w Polsce: Jak trafić do krytyków?, Jak wydawać muzykę?, czy obszerniejsze teksty o trójmiejskiej scenie muzycznej – reaktywacji zespołów Mapa i Łoskot oraz Gdańskiej Szkole Śmierci.

Przez ten cały czas pod szyldem Nowe idzie od morza odbywały się też koncerty – od tych w Królewskiej Fabryce Karabinów, przez festiwale Metropolia jest Okey, Streetwaves i Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Największym sukcesem była seria wakacyjnych koncertów na terenach postoczniowych w 2017 i 2018 roku, w których uczestniczyło kilka tysięcy osób.

Równolegle od pięciu lat publikuję w Tygodniku Polityka oraz w Magazynie Szum. Jednak najdłużej stażem jestem zakorzeniony w internetowym magazynie Popupmusic.pl poświęconym muzyce z całego świata. Jego główną cechą wyróżniającą inne strony jest forma przypominająca magazyn drukowany – teksty nie ukazują się na bieżąco ale nieregularnie, od razu z całą zawartością (wywiadami, recenzjami, zapowiedziami, relacjami). Napisałem w nim kilkaset recenzji i przeprowadziłem około setki wywiadów m.in. z takimi artystami jak Hailu MergiaJlinKonono no. 1Maja RatkjeLiarsMonolakeMats GustafssonFelix KubinFour TetHorse LordsBatidaJames HoldenThe CaretakerJulia HolterValerio TricoliSelvhenterMeridian BrothersPhilip Jeck czy Jenny Hval. Z czasem jednak magazyn zaczął ukazywać się coraz rzadziej (przez ostatnie trzy lata raz na rok). Stos płyt na biurku lub tych cyfrowych na dysku się powiększał.

Znów więc szkoda było o nich nie napisać, tak jak na początku, w 2012 roku. Tym bardziej dlatego, że wiele z nich jest niedostrzeżonych. Dlatego w 2019 poszerzam nowomorskie horyzonty o muzykę z Polski i świata. W nowej szacie graficznej. I ze zdumieniem stwierdzam, że to już ósmy rok działalności Nowe idzie od morza. Zapraszam do lektury!

Wszystkim, którzy chcą być na bieżąco z nowymi tekstami na Nowe idzie od morza polecam:

1. Zapisanie się do newslettera

* pole wymagane
Format wiadomości

2. Zmianę ustawień wyświetlania na Facebook na „Wyświetlaj najpierw” – dzięki temu posty posty będą wyświetlane w górnej części aktualności.